Handikappridning

Ridning för personer med funktionsvariation bedrivs hos oss främst som fritidsridning. Vi kan i nuläget inte erbjuda någon terapiridning. Vid bra väder rider vi ut i skogen, annars har vi tillgång till ett ridhus. Vi kan erbjuda påstigningsramp eller tak lyft.

Vi sätter säkerheten främst i all vår aktivitet tillsammans med flerårig vana och professionalism. Ridlärarna har kunskapen om vilka hästar som har rätt förutsättningar för ett säkert ridpass.

Ridning är bra för att öka kunskapen om sig och sin kropp. Flera universitetsstudier har gjorts för att undersöka ridningens positiva effekter på funktionshindrade och hur hästar kan användas i olika former av terapi. Resultaten har varit positiva och visar på att ridning kan förbättra allt ifrån balans, styrka, koordination, perception, symmetri, rörlighet, tal, andning, sömn och aptit till självförtroende. Ridningen är rehabilitering och rekreation i ett.

Ridningen och kontakten med hästar är inte enbart fysisk träning utan också viktig ur ett socialt och psykiskt sammanhang. Att skritta är tex att jämföra med människans sätt att gå, hjärnan blir stimulerad på liknande sätt. Rörelsen aktiverar en stor del av de muskelgrupper vi har och det är många neurologiska funktioner som börjar arbeta bättre.

Handikapp ridning kan idag delas in i tre grupper:

• Hippoterapi - sjukgymnastisk behandling med hästen som redskap.
  • Terapiridning - ridning som terapi, fysisk, psykisk eller social, under medverkan av sjukgymnast, speciallärare, arbetsterapeut eller psykolog
  • Fritidsridning - ridning då den funktionshindrade främst är ryttare med ledning av ridinstruktör

Vi hjälper alla individer utifrån deras förutsättningar. Kontakta ridskolan via mail info@hultsfredsbygdensridklubb.se om du vill veta mer.